Ion Tiger üzemanyagcellás UAV az NRL-től
A Naval Research Laboratory (NRL) Ion Tiger nevű hidrogén meghajtású üzemanyagcellás UAV-ja 23 óra 17 perces repülésével új, nem hivatalos rekordot állított fel az üzemanyagcellás gépek közt.
A tesztrepülésre 2009. október 9-10-én került sor az Aberdeen Proving Groundon. Az Ion Tiger üzemanyagcellás rendszert fejlesztő team vezetője az NRL, de részt vállal benne a Protonex Technology Corporation, a University of Hawaii és a Hyper Comp Engineering is. A programot az Office of Naval Research (ONR) támogatja.
Az Ion Tiger elektromos üzemanyagcellás meghajtása egyesíti az akkumulátoros meghajtású UAV-k sajátosságait, például az alacsony zajkibocsájtást, és a hidrogén mint nagy hatékonyságú üzemanyag előnyeit. Az üzemanyagcellák a hidrogén és oxigén vízzé való átalakításával elektromos áramot termelnek, melléktermékként pedig csupán vizet és hőt bocsájtanak ki. Az Ion Tiger 550 wattos (0,75 lóerő) üzemanyagcellája megközelítőleg négyszeres teljesítményt nyújt, mint egy hasonló belső égésű motor, míg egy azonos súlyú akkumulátorhoz képes hétszeres az energiatermelése. Az Ion Tiger súlya hozzávetőleg 37 font (16,8 kg), és 4-5 fontnyi (1,8-2,3 kg) hasznos teher szállítására képes.
A kis méretű UAV-k jelentősége folyamatosan nő felderítési, megfigyelési stb. feladatokra való alkalmasságuknak köszönhetően. Az elektromos UAV-k további előnye, hogy a földről lényegében észrevétlenek. Az Ion Tiger nagy kapacitású üzemanyagcellás rendszere lehetővé teszi elektromos UAV-k bevetését nagy távolságú küldetésekben, a le- és felszállások számának drasztikus redukálásával. Ez mind az idő, mind az energia megtakarítását eredményezi.
Az NLR 2005-ben kezdte UAV-k üzemanyagcellás meghajtásával kapcsolatos kutatásait, és mára komoly eredményeket tud felmutatni. Karen Swider-Lyons (NRL) szavaival: „Napjainkra lehetővé váltak a nagy távolságú repülések, köszönhetően az NRL csapat fejlesztéseinek a nagy teljesítményű üzemanyagcellák, a könnyű hidrogéntároló-tankok, a fejlett hőkezelés és mindezek hatékony integrációja területén.”
*Forrás: Satnews Daily, October 14, 2009: http://www.satnews.com/cgi-bin/story.cgi?number=1444137052.