Lepottyant egy indiai UAV?
Ami egyszer felmegy, az előbb-utóbb le is jön — vagy így, vagy úgy. Más repülőalkalmatosságokhoz hasonlóan nincs ez másképp az UAV-ok esetében sem, amikkel szintén előfordul, hogy nem úgy fognak talajt, ahogy az a nagy könyvben meg van írva. Most épp egy indiai gépen volt a sor.
Ugyanakkor, hogy ténylegesen nevezhetjük-e lezuhanásnak az esetet az vitatható. Az elérhető indormációk alapján tény, hogy a MALE kategóriás Rustom tavaly novemberi szűzfelszálláshoz és egyben első lezuhanásához távolról sem mérhető az eset…
Mindenesetre a történet annyi, hogy még pénteken — tisztességesen meg nem nevezett problémákkal szembesülő — Nishant nevezetű taktikai UAV földet érését a közeli iskolából kicsődültek és állítólagos szemtanúk ugyan becsapódásnak nevezték meg, ám a típus fejlesztéséért felelős DRDO szóvivőjének nyilatkozata alapján mindössze egy vészleszállásról volt szó és csak a felvert por miatt hihették a népek azt amit. Az eset során csak elhanyagolható mértékben sérült a gép — konkrétan a kijelölt helyszín egyenetlen voltát sínylették meg az Indiai Hadsereg arzenáljában már megtalálható Nishant továbbfejlesztett változatát képviselő prototípus szárnyai. A szóvivő hozzátette, hogy a pilóta nélküli gép a vészleszállásokra kijelölt területek egyikén, ejtőernyővel ereszkedve ért földet, ahogy tette volna a probléma felmerülése nélkül is.
Az értesülések szerint az amúgy rutin kategóriájú tesztfeladatról már visszafelé tartott a gép, ám nem volt képes elérni indításának helyszínét, így néhány kilométerrel arrébb, valahol Bangarapet közelében került sor a leszállásra. Lehet olyat is olvasni, hogy elvesztették a géppel a kapcsolatot.
A Nishant India első hazai fejlesztésű — harcászati feladatkörre, elsősorban felderítésre szánt — UAV-ja, melynek gyökerei 1988-ig nyúlnak vissza. A géppel szemben támasztott követelmények 1990-ben kerültek véglegesítésre, melyet követően az első repülésre 1995-ben került sor. A leendő üzemeltetők által végrehajtott tesztek 2008 nyarán fejeződtek be, majd a típus bevezetése valamikor 2009 folyamán kezdődhetett meg. Erről konkrét infót nem leltünk, csak egy 2009 februári hír hivatkozik a “nagyon hamarosan bekövetkező” rendszeresítésre.
A Nishant indításához indítóállás, sínrendszert szükséges, melynek hordozóplatformja egy TATRA alvázra került, biztosítva ezzel a kellő mobilitást. Az elvileg maximum 4 és fél órás repülési tevékenységét a gép ejtőernyő nyitással fejezi be.
2010. február 01
Forrás: htka.hu