KÃnai UAV-ok a láthatáron
A Zhuhaiban megrendezett AirShow China hadiipari kiállÃtás – és vásár pavilonjaiban jelentÅ‘s számú pilóta nélküli repülÅ‘eszközt is megtekinthettek az érdeklÅ‘dÅ‘k. A több mint 40 különféle UAV között voltak merev- és forgószárnyas tÃpusok is, melyek nagy részét felderÃtÅ‘ vagy hÃrszerzÅ‘ feladatkörbe szánták tervezÅ‘ik. Azonban megtekinthetÅ‘ek voltak olyan példányok is, melyeket egyértelműen fegyveres feladatokra szánnak, Ãgy érdemes foglalkozni velük, mivel jó eséllyel léphetnek majd szolgálatba KÃna fegyveres erÅ‘inél az elkövetkezendÅ‘ évtizedben.
Természetesen a kiállÃtott UAV-k túlnyomó többségét kÃnai cégek készÃtették, legnagyobb számban az AVIC és a COSIC. Azonban sok esetben a gyártók nem tudtak vagy nem akartak bÅ‘vebb tájékoztatást adni a sajtó képviselÅ‘inek termékeikrÅ‘l, Ãgy több UAV esetében is fennmaradtak kérdéses területek, például, hogy milyen régen folyik velük a munka, milyen szinten áll a fejlesztés, és mikorra lesznek bevethetÅ‘ állapotban. De ettÅ‘l függetlenül is találkozhatunk számos érdekességgel; nézzük hát a felhozatalt!
Az AVIC Pterodactyl elnevezésű fegyveres felderÃtÅ‘ UAV-ja szinte megszólalásig hasonlÃt az amerikai General Atomics Predator A-ra, az egyetlen lényeges különbség a V alakú vezérsÃk, mely itt a Reaperhez hasonlóan felfelé áll. A repülÅ‘gép orra alatt az MQ-1-hez hasonló, gömb alakú torony látható, melyben a felderÃtÅ‘ és célmegjelölÅ‘ rendszerek kaphatnak majd helyet. FelfegyverezhetÅ‘ségérÅ‘l a két, szárny alatti pilon árulkodott, melyekre rakétamodelleket is függesztettek a látvány kedvéért; érdekesség, hogy ezek meg az AGM-114 Hellfire-re hajaztak.
Az AVIC Predator-klónjánál sokkal harciasabb megjelenésű volt a COSIC CH-3. A kiállÃtott modell alapján a tÃpus meghajtásáról egy légcsavaros hajtómű gondoskodik. Szárnyai a törzs hátsó részén helyezkednek el, végeiken a szárnyfelületre merÅ‘legesen szerelt vezérsÃkokkal. Az orr-rész két oldalán szintén két kisebb vezérsÃk található. A törzsközéprész alatti gömbtoronyba vélhetÅ‘en célmegjelölÅ‘ és – követÅ‘ rendszereket szerelnek majd. Az UAV-re két föld-levegÅ‘ rakétamodellt függesztettek, ezek egyértelműen jelezték elsÅ‘dleges feladatát. A gyártó által közzétett adatok szerint a CH-3 maximális felszálló tömege 640 kg lesz, végsebessége pedig 407 km/h körül alakulhat. JárÅ‘rözési ideje 12 óra, melyet egy 200 km sugarú körön belül teljesÃthet.
A COSIC egy nagyobb tervét is bemutatta, mely szintén egy amerikai UAV alapján készülhetett. A WJ-600 elsÅ‘ ránézésre a Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk koppintása, amit feladatköre is megerÅ‘sÃt: nagy távolságú, hosszú járÅ‘rözési idejű, precÃziós fegyverekkel ellátható tÃpus. A kiállÃtott makett mögött több grafika is látható volt, melyeken munka közben ábrázolták az UAV-t. Ezek alapján valószÃnűleg tengerészeti feladatokra szánják, ugyanis levegÅ‘-vÃzfelszÃn rakétákat függesztettek rá, melyek segÃtségével a képeken hajókat és tengeralattjárókat is támadott. Emellett alkalmassá tennék szimpla felderÃtésre is.
Az ASN Technology vállalat az ASN-229A-val jelentkezett, mely egy nagyobb méretű, csapásmérő feladatokra szánt UAV. A hagyma alakú orr alatt egy, a törzsbe félig besüllyesztett kupola volt látható, a szárnyak alá pedig szintén az AGM-114-hez hasonló rakétákat függesztettek. A makettet csúszótalpakkal látták el, de a gyártó szerint lehetséges normál kerekek felszerelése is. A gép maximális felszálló tömege 800 kg, melyből 100 kg lehet a hasznos teher, repülési ideje pedig 20 óra.
A hÃrek szerint az ASN-229A hamarosan szolgálatba állhat, egy iparági forrás elmondása alapján jelenleg a berepülési program végénél járnak vele. Az ASN szerint egyébként hamarosan Å‘k adhatják majd a kÃnai UAV-állomány 90 %-át.
Természetesen taktikai UAV-k is kiállÃtásra kerültek, ilyen például a COSIC CH-802, melynek tömege mindössze 6,5 kg. A kézi indÃtású tÃpus az AeroVironment Pointer-jére hajaz. Az AVIC sem maradt harctéri pilóta nélküli gép nélkül: a Night Eagle szintén nem indulhatna a legnagyobbak versenyén. Nem meglepÅ‘ módon ez is egy külföldi tÃpus sajátosságait hordozza, mégpedig az ausztrál fejlesztésű Aerosonde-ét.
Végezetül pedig ki kell térnünk a forgószárnyas szektorra is, ugyanis ezen a területen is látható volt egy UAV. A V750 névre hallgató tÃpus rotorjainak átmérÅ‘je 7,24 méter, maximális felszálló tömege pedig 750 kg. ValószÃnűleg elsÅ‘dlegesen felderÃtésre használják majd, errÅ‘l az orr alatti gömbtorony árulkodott, de mindemellett képes 80 kg-nyi hasznos teher szállÃtására is. A gyártó szerint maximális repülési magassága 3000 méter.
2010. november 26.
Forrás: htka.hu