Kínai UAV-ok a láthatáron

A Zhuhaiban megrendezett AirShow China hadiipari kiállítás – és vásár pavilonjaiban jelentős számú pilóta nélküli repülőeszközt is megtekinthettek az érdeklődők. A több mint 40 különféle UAV között voltak merev- és forgószárnyas típusok is, melyek nagy részét felderítő vagy hírszerző feladatkörbe szánták tervezőik. Azonban megtekinthetőek voltak olyan példányok is, melyeket egyértelműen fegyveres feladatokra szánnak, így érdemes foglalkozni velük, mivel jó eséllyel léphetnek majd szolgálatba Kína fegyveres erőinél az elkövetkezendő évtizedben.

Természetesen a kiállított UAV-k túlnyomó többségét kínai cégek készítették, legnagyobb számban az AVIC és a COSIC. Azonban sok esetben a gyártók nem tudtak vagy nem akartak bővebb tájékoztatást adni a sajtó képviselőinek termékeikről, így több UAV esetében is fennmaradtak kérdéses területek, például, hogy milyen régen folyik velük a munka, milyen szinten áll a fejlesztés, és mikorra lesznek bevethető állapotban. De ettől függetlenül is találkozhatunk számos érdekességgel; nézzük hát a felhozatalt!

Az AVIC Pterodactyl elnevezésű fegyveres felderítő UAV-ja szinte megszólalásig hasonlít az amerikai General Atomics Predator A-ra, az egyetlen lényeges különbség a V alakú vezérsík, mely itt a Reaperhez hasonlóan felfelé áll. A repülőgép orra alatt az MQ-1-hez hasonló, gömb alakú torony látható, melyben a felderítő és célmegjelölő rendszerek kaphatnak majd helyet. Felfegyverezhetőségéről a két, szárny alatti pilon árulkodott, melyekre rakétamodelleket is függesztettek a látvány kedvéért; érdekesség, hogy ezek meg az AGM-114 Hellfire-re hajaztak.

AVIC Pterodactyl

AVIC Pterodactyl

Az AVIC Predator-klónjánál sokkal harciasabb megjelenésű volt a COSIC CH-3. A kiállított modell alapján a típus meghajtásáról egy légcsavaros hajtómű gondoskodik. Szárnyai a törzs hátsó részén helyezkednek el, végeiken a szárnyfelületre merőlegesen szerelt vezérsíkokkal. Az orr-rész két oldalán szintén két kisebb vezérsík található. A törzsközéprész alatti gömbtoronyba vélhetően célmegjelölő és – követő rendszereket szerelnek majd. Az UAV-re két föld-levegő rakétamodellt függesztettek, ezek egyértelműen jelezték elsődleges feladatát. A gyártó által közzétett adatok szerint a CH-3 maximális felszálló tömege 640 kg lesz, végsebessége pedig 407 km/h körül alakulhat. Járőrözési ideje 12 óra, melyet egy 200 km sugarú körön belül teljesíthet.

A COSIC egy nagyobb tervét is bemutatta, mely szintén egy amerikai UAV alapján készülhetett. A WJ-600 első ránézésre a Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk koppintása, amit feladatköre is megerősít: nagy távolságú, hosszú járőrözési idejű, precíziós fegyverekkel ellátható típus. A kiállított makett mögött több grafika is látható volt, melyeken munka közben ábrázolták az UAV-t. Ezek alapján valószínűleg tengerészeti feladatokra szánják, ugyanis levegő-vízfelszín rakétákat függesztettek rá, melyek segítségével a képeken hajókat és tengeralattjárókat is támadott. Emellett alkalmassá tennék szimpla felderítésre is.

Az ASN Technology vállalat az ASN-229A-val jelentkezett, mely egy nagyobb méretű, csapásmérő feladatokra szánt UAV. A hagyma alakú orr alatt egy, a törzsbe félig besüllyesztett kupola volt látható, a szárnyak alá pedig szintén az AGM-114-hez hasonló rakétákat függesztettek. A makettet csúszótalpakkal látták el, de a gyártó szerint lehetséges normál kerekek felszerelése is. A gép maximális felszálló tömege 800 kg, melyből 100 kg lehet a hasznos teher, repülési ideje pedig 20 óra.
A hírek szerint az ASN-229A hamarosan szolgálatba állhat, egy iparági forrás elmondása alapján jelenleg a berepülési program végénél járnak vele. Az ASN szerint egyébként hamarosan ők adhatják majd a kínai UAV-állomány 90 %-át.

Természetesen taktikai UAV-k is kiállításra kerültek, ilyen például a COSIC CH-802, melynek tömege mindössze 6,5 kg. A kézi indítású típus az AeroVironment Pointer-jére hajaz. Az AVIC sem maradt harctéri pilóta nélküli gép nélkül: a Night Eagle szintén nem indulhatna a legnagyobbak versenyén. Nem meglepő módon ez is egy külföldi típus sajátosságait hordozza, mégpedig az ausztrál fejlesztésű Aerosonde-ét.

V750

V750

Végezetül pedig ki kell térnünk a forgószárnyas szektorra is, ugyanis ezen a területen is látható volt egy UAV. A V750 névre hallgató típus rotorjainak átmérője 7,24 méter, maximális felszálló tömege pedig 750 kg. Valószínűleg elsődlegesen felderítésre használják majd, erről az orr alatti gömbtorony árulkodott, de mindemellett képes 80 kg-nyi hasznos teher szállítására is. A gyártó szerint maximális repülési magassága 3000 méter.
2010. november 26.
Forrás: htka.hu

Post Metadata

Date
november 30th, 2010

Author
admin

Category

Tags
 


Comments are closed.