Sikeres volt a Rustom UAV második szűzrepülése
Második szűzrepülés? Eléggé összeegyeztethetetlen, tudjuk, ám ne feledjük, hogy a 2009 novemberi elsÅ‘ próbálkozáskor az indiaiak MALE kategóriás UAV fejlesztése inkább csak a szűzfelszállásig jutott, utána nagyon gyorsan visszavágyott az anyaföldre — azaz lezuhant.
A 2009 novemberi sikertelen tesztet az indiai médiában megjelent hÃrek szerint az okozta, hogy a repülési magasságot helytelenül állapÃtották meg, ami pedig végzetes tévedésnek bizonyult. A gyártó cég akkori elmondása szerint még sokat kell finomÃtani a gép rendszerein, fÅ‘leg az irányÃtáson.
Nos mindenesetre a majd 1 éves kalapálgatásnak okóber 16-án kézzelfogható eredménye lett, hiszen a Rustom 1 ezúttal nem potyogott vissza, hanem a papÃrforma szerint zajlott a tesztelés, mely egyébként mindösszesen 30 percig tartott a fejlesztés vezetÅ‘je, azaz a DRDO által kiadott sajtóanyag szerint.
A földet érés alatt egyébként nem ejtÅ‘ernyÅ‘ történÅ‘ ereszkedést kell érteni, mint India eddigi saját fejlesztésű UAV-jai — például a Nishant — esetében, hiszen a Rustom család tÃpusai rendelkeznek futóművel, Ãgy hagyományos módon képesek földet érni.
A 2001-ben indult Rustom program alatt két UAV fut: a Rustom 1 alatt a MALE (Medium-Altitude Long-Endurance – közepes magasságú, hosszú járÅ‘rözési idejű), mÃg a Rustom H név alatt a HALE (nagy magassá, hosszú járÅ‘rözési idejű) változatot kell érteni. Utóbbi egyelÅ‘re a fejlesztési szakaszban állomásozik, egyelÅ‘re csak makett szinten létezik és a DRDO emlegeti vele kapcsolatban az UCAV kategóriát.
A Rustom 1 tervezett paraméterei szerint 12-15 órát lesz képes egyhuzamban a levegőben maradni, szolgálati csúcsmagassága pedig 2500 láb, azaz mintegy 7,6 km körül alakul majd. Maximálisan 75 kg hasznos terhet cipelhet majd.
2010. október 19.
Forrás: htka.hu