UFO a csatatéren
UFO-k a hadszÃnterek és katasztrófák feletti égen? Nemsokára ez nem is lesz meglepÅ‘.
Létfontosságú a hadszÃntereken, de a természeti katasztrófák idején is a légi felderÃtés. Ilyen feladatokra ma már nem szÃvesen küldenek repülÅ‘gépet vagy helikoptert, mert a hadvezetés egyre többre értékeli az emberi életet. Ezért kapnak egyre nagyobb szerepet az UAV-ok, vagyis a pilóta nélküli repülÅ‘ szerkezetek.
Az iraki és afganisztáni háborúkból már jól ismerjük a pilóta nélküli repülÅ‘gépeket, amelyek hosszú ideig képesek a helyszÃnek felett körözni. Szükség lenne egy helikopter jellegű eszközre is, azonban ez még nem áll rendelkezésre.
Nagy Britannia felett egy különös szerkezet figyelhetÅ‘ meg rendszeresen. Ebben az esetben azonban nem kell idegen űrjárműre gondolni, hanem egy emberi kéz alkotta felderÃtÅ‘ eszközre. A GFS (Geoff’s Flying Saucer, Geoff repülÅ‘ csészealja) projekt keretében épülÅ‘ szerkezet meglepÅ‘ mértékben hasonlÃt egy ufóra. Képes a helybÅ‘l fel- és leszállásra, miközben nem látszik sem szárny, sem vezérsÃkok, sem a megható szerkezet.
Geoff Hatton mérnök ötletei és tervei alapján született meg a szerkezet. A működési elve egyszerű. A projekt honlapján található információk szerint a GFS tetején található egy nagyméretű propeller, amely a helikopterhez hasonlóan lefelé préseli a levegőt az eszköz külső felületén. Emiatt alul nagyobb, felül kisebb légnyomás keletkezik, ezzel megszületik a hagyományos felhajtóerő. Hogy ne kezdjen el észvesztő tempóban forogni, a jármű külső felületén kis terelőlapok kaptak helyett. A gép alsó részén elhelyezkedő mozgatható lapok a kormányzásra szolgálnak.
ElsÅ‘ olvasatra nem sokban különbözik a helikoptertÅ‘l. Fontos az a tény, hogy a rotor védett térben van, Ãgy nem tud beakadni semmibe, amely a helikopterek esetében – ha a rotor komolyan megsérül – azonnali lezuhanás követ. A project vezetÅ‘je, David Steel szerint a szerkezet sokkal könnyebben irányÃtható és stabilabb, mint egy hagyományos forgószárnyas. A gravitációs középpontjában kap helyet a raktér. Steel véleménye szerint a jármű másik nagy elÅ‘nye, hogy tetszÅ‘leges méretben elkészÃthetÅ‘, a harminc centiméterestÅ‘l, a több méteresig.
A projektet az amerikai hadsereg finanszÃrozza, akik alternatÃv lehetÅ‘ségeket keresnek a pilóta nélküli repülÅ‘ eszközök megvalósÃtására. Egy ilyen kisméretű eszköz kitűnÅ‘ felderÃtÅ‘ képességekkel rendelkezne, amely egyaránt használható a harctéren, vagy civil körülmények között.
Ez a repülÅ‘tÃpus, az utóbbi évtizedekben kisebb-nagyobb idÅ‘közönként felbukkan a hÃrekben, mindig nagy figyelem kÃséri Å‘ket. Az eddigi kÃsérletek azonban sorra kudarcba fulladtak. Ennek a modellnek a gyengesége, hogy a fedélzeti akkumulátorok nem tudják elég hosszú ideig működtetni. De ne felejtsük el, a Wright-fivérek elsÅ‘ repülése alig volt hosszabb, mint ma egy nagy utasszállÃtógép szárnya.
Forrás: toochee.postr.hu